Gör business på din musik

Att syssla med det man tycker allra mest om, i detta fall musik, är få förunnat. Men så länge drömmen är vid liv finns fortfarande chansen att den blir till verklighet. Internet har dessutom öppnat nya dörrar för musiker som vill göra business på sin musik.

Sociala medier

Känslan av att stå inför en publikmassa och förmedla sitt budskap i sann konsertanda är så klart alla rockmusikers dröm. Men scener som du får access till via sociala medier är inte heller att glömma bort, trots att de må hända inte genererar samma eufori. Ett lokalt band inom heavy rock vinner mycket på att synas på sociala medier. Där kan de lättare nå ut till en större massa inom den tämligen nischade genren.

Tipset är att konstant lägga ut ny musik på olika kanaler för att uppmärksamma både bandet och dess musikstil. YouTube är ett bra exempel som gör det möjligt att sprida musik till en skara människor med ett gemensant intresse för musikstilen. Här kan det sedan tjänas pengar på annonser som läggs upp på bandets YouTube-kanal. För att göra saker rätt från första början är det viktigt att ha de administrativa aspekterna på sin plats. Sålda annonser kan smidigt faktureras genom att använda en fakturamall som säkerställer att du har med det underlag som krävs.

Håll ihop, musiker emellan

Det är få saker som inte gynnas av samarbete, oavsett vilken typ av bransch eller område det rör sig om. Musik är i grund och botten en källa till gemenskap där likasinnade kan samlas i en delad passion. Istället för att se andra lokala band som konkurrenter kan det därför faktiskt vara till ett bands fördel att samarbeta med likasinnade. Påverka lokalt genom att exempelvis få kommunen att satsa mer på musikarrangemang och möjligheter att repa i utrustade lokaler. Gå på andra bands konserter som ett stöd och de kommer garanterat bjuda tillbaka genom att gå på era spelningar. Eller varför inte göra en låt ihop med en annan artist som kanske inte direkt tillhör just hårdrocksgenren? Försök se helheten istället för att fokusera på den inramade musiken!

Spela, spela och spela

Så länge du håller din musik vid liv finns ännu chansen att rätt person upptäcker bandet. Även om musikbranschen digitaliserats radikalt, är fortfarande de fysiska spelningarna otroligt viktiga. Se till att synas på både lokala arrangemang och mer utspridda musikevent. Att bli recenserad kan kännas läskigt, men i det långa loppet är det musikrecensionerna som bär frukt. Ett bra gig som recenseras av rätt musikjournalist kommer garanterat leda till att nya dörrar öppnas. Kanske inte ett skivkontrakt och guldmynt på en gång, men säkert mer medial uppmärksamhet och fler inbjudningar. Vem vet – kanske Sweden Rock ringer och vill ha bandet med på nästa festivalupplaga?